Monteriggioni til Siena

Op kl 7. Pakke. Morgenmad kl 8. Ned og betale for frokoster og drikkevarer. Farvel til de andre vandrere og til Chefen for hotellet. og så afsted…

Første stykke fulgte en lille sti som formodentlig om foråret er en brusende ‘flod’. Dvs gruset var skylle væk og tilbage var en masse sten. Mega svært at gå i – specielt i sandaler. Men stien gik over i grusveje. De hvide, støvende veje. Landskabet skiftede fra de rullende vinmarker til næsten danske landbrugs marker og så til skov og så var der ridderborge og små byer. Dog ingen bar med kaffe.

Det er jo søndag så der var pænt mange cyklister (i farvede trikåer) og biler.og på de hvide veje støvende det rigtig meget. På et tidspunkt kom vi forbi en pyramide/statue hvor en del andre vandrere var ved at spise deres frokost. Hvorfor var der en pyramide midt ude i ingenting?? Lidt længere fremme kom vi forbi en hvid sten (officiel) hvor der stod Siena 2 km – men den var vist nok blevet sat sådan cirka 4-5 km for langt frem. Pludseligt kunne vi se to af Siena store tårn langt væk. Samtidig gik vejen bare op og op og… Vores erfaring siger at hvis vejen går nedad så hvil den bagefter gå opad. Så hvis den har gået meget nedad så…

Inde i forstæderne til Siena og vi kiggede efter en bar eller noget som serverede kolde øl og noget at spise. Vi fandt det først efter at vi var kommet igennem Porto Cammillio (den hedder noget i den stil). Så efter kolde øl, pizza og kaffe var vi klare til at gå ind i byen og finde vores hotel. Pludseligt var der et kendt ansigt og et til. De to italienske damer fra Ostello Sigerico som vi havde snakket godt med til aftensmaden. De havde blive nød til at tage ekstra dag i Siena fordi de ikke kunne få nogen overnatning på et herberget efter Siena. Nu skulle de så hjem. Knus og kind kys. Meget hyggeligt.

Vi fandt vej til vores hotel. Bagagen var ikke kommet endnu., så det var benene op og slappe. En lille altan vender ud til et lille stadion. Efter at bagagen var kommet startede den store rensels- og fodpleje-process. Nu skulle vi ud i byen. Første stop var basilikaen. Mega stor! Derefter gik vi ned og op igen gennem smalle gader for at komme over til Duomen og den store plads hvor der er hæsteløb to gange om sommeren. Masser af turister. Men vi fik os en is hver som bare var super! På vej tilbage mod hotellet/basilikaen kunne jeg pludseligt høre børnesang og trommer. Vi kom op på et torv med masser af mennesker. Der var mænd i ræd/gule middelalder dragter. Nogle med trommer og andre med store ræd/gule flag. Pludselig begyndte de at marchere. Trommerne dånede. Flag blev svinget. Meget festligt. Det var en af de 17 kvarterer (muligvis fåret/vædderen) som havde en festdag. Vi gik tilbage gennem gaderne og fandt en restaurant med udsigt over byen og Duomen. Her fik vi risotto med asparges og ost til dessert. Nu kan vi godt klare os til i morgen.

Vi skal herfra lidt I 7. Toget kører 7.33, men taxaen skal komme og vi skal købe billetter. Morgenmaden på hotellet springer vi over. Det mi vi ordne i Firenze.

Det var så 7 og sidste dag på Via Francigena og det har væren en meget fantastisk oplevelse. 🙂 Jeg glæder mig til September…